Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
Kbh billeder

Dorthe Mathiesen: designeren bag ViSSEVASSE


Hvad kommer der ud af inspirerende kilder som regnbueis, Københavns irrede tårne og Miamis Art Deco kvarter? Det gør ViSSEVASSE plakaterne, som designeren Dorthe Mathiesen står bag. Kultur22.dk har interviewet designeren om hendes kreative baggrund, inspirationskilder, det geografiske udtryk og hvad der fremover kan ventes fra designerens hånd.

Dorthe Mathiesen ejer ViSSEVASSE Plakat og Design studio, og hun tegner samtlige plakater selv.

Dorthe Mathiesen ejer ViSSEVASSE Plakat og Design studio, og hun tegner samtlige plakater selv.

Hvilken kreativ baggrund har du? Og hvordan har den ført dig til ViSSEVASSE plakaterne?

Jeg er uddannet beklædningsformgiver med speciale i tekstiltryk. I min verden er der ikke lang vej fra grafisk print på tekstiler til det mere detaljerede og motivagtige univers, som mine plakater kendetegner. Jeg tegnede mine første plakater i december 2012 i forbindelse med LOFT Bazaarens julemarked, som jeg arrangerede sammen med Objects & Use. Jeg kunne hurtigt mærke, at jeg havde fat i et udtryk, som jeg med hjertet kunne identificere mig 100% med.

Det sidste år har været overvældende og alt er gået vanvittigt stærkt i ViSSEVASSE land. Udover min webshop, som har hele ViSSEVASSE plakatudvalget, sælges mine plakater nu i ca. 40 living butikker landet over. BG.Berlin

Det jeg elsker ved ViSSEVASSE plakaterne er pastelfarverne, de bløde former, retro-looket,de geografiske aftryk og det simple udtryk. Hvorfra kommer din inspiration til ViSSEVASSE plakaterne?

Jeg har en svaghed for det grafiske og nærmest naive udtryk, som citatet  “Less is more” dækker så fint. Jeg synes 30’ernes store plakatkunstnere formåede at fange et tidløst udtryk, som holder i vores nutid. De eksperimenterede med airbrushteknikker i deres kunst, som kan sammenlignes med den farvegraduering, der giver det bløde look i mine plakater. Farveinspirationen kommer fra så forskellige kilder som regnbueis til Københavns irrede tårne – mixet med de bløde Miami-agtige farver og den lidt mørke pastelbølge, der vælter ind over os i øjeblikket.

Netop pastelfarverne og de geografiske illustrationer virker til at være bærende tendenserne inden for design og indretning lige for tiden. Hvorfor tror du, at lige netop disse elementer er højeste trend?

Plakaterne er tegnet i den douche farveskala, som matcher godt til tendensen med natur, træ og metallic, som ses overaltpå boligfronten lige nu. Pastellernes tidløse g enkendelige og nærmest klassiske palette rammer ind i tendensen med at satse på det holdbare og genanvendelige. Jeg oplever, at folk nærmest har lokalpatriotisk følelser indblandet, når de køber plakaterne. De bliver en slags symboler på noget personligt. Det har aldrig været mere trendy at skille sig ud og dyrke den individuelle personlige ånd som nu.

BG.Fyn-er-finHvilke nye idéer til ViSSEVASSE plakaterne har du i ærmet?

Inden påske kommer der mindst 8 nye plakater med forskellige bymotiver fra hele landet. Desuden er der planer om en hel ny plakatserie og et par nye produktgrupper som der udvikles på lige nu.

Følg med på ViSSEVASSEs hjemmeside, Facebook og Instagram





Skriv en kommentar til Dorthe Mathiesen: designeren bag ViSSEVASSE