Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
© Sine Kappel 2013

© Sine Kappel 2013

Den Kongelige Ballet satser: Danserne skaber deres egen forestilling


Interregnum er en balletforestilling, der 21. september får premiere på Den Kongelige Ballet. Det er ikke Nikolaj Hyppe eller en prominent udenlandsk balletmester, der står bag. Det er til gengæld seks af Den Kongelige Ballets egne dansere.

Ej blot til lyst

… står der skrevet over Det Kongelige Teaters proscenium. Når jeg i dag tager plads blandt det øvrige publikum og læser overskriften, der pryder den smukke scene, får den mig til at tænke på den konservative tradition som institutionen – Det Kongelige Teater – er bygget op omkring.

Jeg betragter Den Kongelige Ballet og ser et af verdens ældste balletkompagnier, en smuk gammel dame, som jeg af mange grunde beundrer. Men jeg ser også en institution, som ikke kan overleve alene på historie og charme, hvis det publikum, jeg sidder iblandt, en dag skal udskiftes med et nyt og yngre.

Fra prøver på forestillingen Interregnum © Signe Roderik 2013

© Signe Roderik 2013

Derfor er forestillingen ’Interregnum’ en gave til balletten, til Det Kongelige Teater og til publikum. Ved at bryde med de faste traditioner og normer for hvordan en balletforestilling skal skabes i det gamle hus, er forestillingen med til at give et af de friske pust, der med fordel kan blæse gennem de skrå brædder på Kongens Nytorv og i Operaen uden at blæse den smukke arv, som balletten værner omkring, omkuld.

Blot af lyst

… Er Interregnum skabt. Som danser på Den kongelige Ballet er du ansat til at deltage i de forestillinger, som du bliver tildelt. Men ingen har fået tildelt en plads på Interregnum. Ingen har fundet forestillingens navn på de lister, der fra tid til anden hænges op på teatrets gange og afslører, hvem der skal danse hvad. At skabe balletforestillingen Interregnum har været et frivilligt valg. Et valg, der bygger på seks danseres lyst til at danse.

De har lært at lave piruetter på gulvet og tours en l’air i luften, men uanset hvor mange gange de drejer rundt om sig selv, ender de altid med fronten samme sted, som de startede. Men denne forestilling er en piruette på kun 180 grader, og den vender op og ned på deres vante placering. Fra at være de, der blev ledt, til selv at lede. Fra at være en rolle i et værk til at være skabere af et værk.

© Signe Roderik 2013

© Signe Roderik 2013

Uden hele den store mølle, som igennem århundrede har malet den ene smukke opsætning efter den anden på Den Kongelige Ballet. Uden en professionel koregraf, scenograf eller dirigent. De seks dansere står på deres helt egne strakte tæer og træffer alle de store beslutninger. Alt fra scenebeklædning og valg af musik til hvert enkelt lille trin er bestemt af de seks dansere. I en demokratisk proces hvor idealet har været, at alle havde det samme at skulle have sagt.

Fra dansernes eget udsagn ved jeg, at det har været en stor og på mange måder grænseoverskridende udfordring. Og mine egne betragtninger siger mig, at det også har været en udfordring for Den Kongelige Ballet. Alene det at give grønt lys til dette alternative projekt.

Siden deres barndom

… Har de indstuderet den ene præcise trinserie og kropumulige position efter den anden. Som et lille unikt led har de hver især fungeret i en uhyre velsmurt maskine. Mon der bag den strenge disciplin og præcise kropsholdning gemmer sig noget mere? Kan de have brugt alle disse timer i de store spejlsale uden at have skabt deres egne idéer?

Jeg tror det ikke. Og det tror Det Kongelige Teater heller ikke. Ellers havde de ikke turde overlade Takkelloftet på Operaen til de seks dansere.

© Signe Roderik 2013

© Signe Roderik 2013

Heldigvis er det sket. De smukke dansere, der ofte blot har været én ud af mange svaner, sylfider eller herskabsfolk på den store scene, har fået hovedrollen. Ikke blot scenen men også bag den. Hovedrollen i deres egen forestilling, hvor deres egne idéer og tilgange til balletten er blevet vendt og drejet, diskuteret og vurderet, for at danserne i fællesskab kunne nå frem til denne forestilling.

Skal du med ind og se det? Skal du med ind og se, hvad der sker, når de seks dansere trækker lungerne ind og puster til den smukke og til tider lidt støvede Kongelige Ballet?

Vind to billetter til forestilling Interregnum torsdag d. 19. September.

Giv dit forslag til en sceneoverskrift og vind to billetter til Interregnum!

Sætningen ”Ej blot til lyst” som kan læses over det Det Kongelige Teaters scene, blev til en gang i 1700 tallet. Dengang havde teatret fire direktører, og det siges, at de alle bidrog med hver deres ord til sætningen. Det var Christian Jacobi, som til sidst sagde: “Lad os sætte et lille EJ til, det tager sig måske endnu bedre ud”.

På Odense Teater står der ”I Kunsten Kan Livet Kendes”, men hvad skulle der stå, hvis du kunne bestemme overskriften til en scene? Alt fra ”carpe diem” til ”let’s dance” kan foreslås. Det behøver ikke at være en smuk og højtragende sætning. Charme, kækhed og opfindsomhed vejer lige tungt, når de seks dansere fra forestillingen vælger det forslag, de synes bedst om.

 

Konkurrencen er afsluttet. Den heldige vinder blev Maria Olsen med sætningen:
– Only dead fish follow the stream

Fotografier © Signe Roderik og Sine Kappel 2013





Skriv en kommentar til Den Kongelige Ballet satser: Danserne skaber deres egen forestilling