Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
Casa De Chirico 10

Hjemme hos de Chirico


I Rom, ikke langt fra den Spanske Trappe, ligger hjemmet, hvor en af kunsthistoriens mest omdiskuterede og måske også mest selvcentrerede kunstnere boede. Casa di Giorgio de Chirico tager gerne imod besøgende.

dc sorride

“Man siger, at jeg er den første surrealist. Jeg har aldrig været surrealist. Det er rigtigt, at surrealisterne har annekteret mig. Det er smigrende. […] Sandheden er, at jeg er et kompliceret væsen. Flere naturer. Drømmer, poet, filosof.” Sådan beskrev de Chirico sig selv i et interview med danske professor Hans Blix, der kaldte ham Italiens Picasso. Senere hyldede Andy Warhol de Chirico, som den banebrydende modernist. Foto: ©Fondazione Giorgio e Isa de Chirico

Man skal ind gennem den massive træport ved Piazzi di Spagna 31, forbi vagten, gennem hallen med marmorgulvet og op på tredje etage. Efter et tryk på en den guldglinsende ringklokke, kommer man ind bag en glasdør og op af endnu et sæt trapper beklædt med en rød løber. Så går dørene op, og man kan puste ud.

Her står man i hallen hos en af de største modernister, og guiden beder én tage plads i rokoko-møblementet og bevare tålmodigheden bare lidt endnu, mens hun kort introducerer den kommende oplevelse.

Dørene til stuen forbliver lukkede – det er som om, man venter på, at il maestro (mesteren, som han omtales) selv skal åbne dem – byde velkommen og lade audiensen begynde.

Odysseus på tredje

Det er som om, han er der endnu. Som om han kun lige er nede i byen, måske på stamcaféen Caffé Greco, et smut derfra på Via dei Condotti.

Der er stadig sjatter tilbage af den røde italienske Carpano Punt e Mes- og den hvide GiBò-vermouth på serveringsbakken i spisestuen, som aperitif til spisende gæster, og oppe i atelieret er farveæskerne er åbne, et hvidt lærred på staffeliet klar til mesterens uforlignelige strøg…

Casa De Chirico 1

Her begynder touren i Casa de Chirico. I forstuen, hvor væggene prydes af nogle af hans fortrukne motiver: Ham selv og hans hustru, Isa de Chirico. Hans anden og sidste hustru, Isabella “Isa” Pakszwer Far, havde han mødt ved et middagsselskab i Paris, hvor man var 13 til bords. Selvfølgelig var det for meget for den overtroiske Giorgio de Chirico, der stormede ud på gaden for at finde sig den første (og den mest præsentable) borddame. Han blev gift med den jødisk-fødte Pakszwer i 1933. Foto: ©Domenico Gambardella, Rome, 2013.

… Men Odysseus (som de Chirico flere gange brugte som motiv, måske fordi han selv var født og opvokset i Grækenland) har forladt sin havn i Rom og kun eftermæglet er endnu plantet ankerfast, ligesom en masse historier om den excentriske kunstner – som tourguiden heldigvis deler rundhåndet ud af.

Fotocasamuseoregionelazio

Den fornemme spisestue. Som alle andre steder i huset ses værker fra mesterens egen pensel; forskellige stilleben, hvor han prøver malerteknikker og kræfter med kunstens store Rafael, Signorelli, Rubens og andre. Foto: ©Fondazione Giorgio e Isa de Chirico.

Den bedste maler

Jo, det er ikke hvem som helst, der har boet her i den to-etager store penthouse-lejlighed med udsigt til et af Roms mest yndede turistmål. Møblementet er passende for en italiensk greve, og skulle man bedømme manden ud fra hans selvportrætter på væggene, er tanken nærmere et slægtled af Medici’erne end en moderne mestermaler. Men de Chirico var af adelslægt, og den kongelige indretning må være passende for en billedkunstner der signerede flere af sine værker med ”G. de Chirico, Pictor Optimus” – G. de Chirico, Den bedste maler.

Casa De Chirico 5 Domenico Gambardella Rome 2013

For de Chirico drejede kunstnerlivet sig om at sanse tingenes sjæl eller sande væsen. Parketgulvet (lagt i sildebensmønster) i stuen så han i en vision som et hav, og siden tegnede han flere gange vand som et parketgulv. De Chirico ville det metafysiske – og stuen rummer nogle af hans sene værker og bedste eksempler herpå, og desuden også en mindre kendt side af ham, hans skulpturer. Foto: ©Domenico Gambardella, Rome, 2013.

Man fornemmer hurtigt, at man er i et hjem, der har huset et kæmpe ego. De Chiricos originale malerier overalt i lejligheden taler dog for sig selv, og her som gæst i hans hjem er chancen altså for at komme ind under huden på manden på en rundtur, der passende slutter i det allerhelligste, hans atelier på anden sal.

Et besøg i Casa de Chirico i Rom kan på det varmeste anbefales!

Casa De Chirico 25

Atelieret, der står som det tog sig ud ved de Chiricos død i 1978. Badet i det blide ovenlys er der en ladet stemning i dette rum – det er højdepunktet på rundvisningen. Foto: ©Domenico Gambardella, Rome, 2013.

Det er et herligt afbræk mellem alle de antikke seværdigheder. Og kan man ikke få nok af de Chirico og hans kunst, har man på Galleria D’Arte Moderna viet en hel sal til hans malerier, derudover løber en markant udstilling af hans værker på Fortezza i Montepulciano, nær Siena, indtil 30. september 2013.

Billetter til Casa de Chirico bookes her. (Billetterne skal bookes på forhånd).

God tur til Rom!

davanti alla tv

Den aldrende Giorgio de Chirico (1888-1978) ved sit Sony farvefjernsyn, som han betragtede, altid uden lyd og alene for billedernes skyld. Som sædvanlig bærer han sort slips, som han havde gjort siden sin brors død i 1952, og som han gjorde det resten af livet. Broderen Alberto Savinio (Andrea de Chirico) var foruden forfatter også maler – og Giorgio og ham havde lange perioder præget af strid. Alligevel er det et foto af lillebroderen, der fylder arbejdsbordet i hans atelier. Foto: ©Fondazione Giorgio e Isa de Chirico.

 

Tak til Fondazione Giorgio e Isa de Chirico for udlån af fotos.





Skriv en kommentar til Hjemme hos de Chirico