Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
LORE

Menige nazister og verdensbilleder i nedsmeltning


2. Verdenskrig synes at være en uudtømmelig kilde til manuskriptskriverinspiration. Nu, næsten 70 år efter Hitlers fald, kaster den stadig film på film af sig – og med god grund, der er nemlig stadig vedkommende historier at fortælle. Som fx Lores.

Hannelore er datter af nazister. Hun er stolt af sin far, som har kæmpet for Det Tredje Rige på østfronten og heiler med hitlerjugendselvfølgelighed til hilsen. Men der Führer dør som bekendt, og de allierede smider ubarmhjertigt nazister og deres børn i arbejdslejre. Derfor beordrer Lores mor hende til at flygte med sine fire yngre søskende til deres mormor, 900 km længere nordpå.

Man følger børnenes flugt til fods op gennem et landligt Tyskland, hvor helt almindelige mennesker sulter, snyder hinanden, plyndrer og voldtager i det dommedagsagtige magtvakuum. Lores nazistiske verdensbillede presses hårdt, da en jøde redder dem fra at blive taget med af patruljerende amerikanske soldater, og de før så solide pejlepunkters sammenbrud ætser sig vej filmen igennem og manifesterer sig som tilskuermavepine.

Ordet ‘forfriskende’ synes måske dybt malplaceret i den traumebelagte kontekst, men ikke desto mindre er det forfriskende, at Lore præsenterer os for en fortælling, der ellers ofte går under radaren, fordi det er så oplagt effektfuldt at portrættere helte og skurke; Grusomme Hitler, Horrible KZ-lejre og forfulgte jøder. Lore skurrer rundt i miskmasket midtimellem og viser et i filmsammenhæng underbelyst perspektiv, nemlig de menige nazister (hvilket vil sige virkelig mange ordinære tyskere) og deres skæbne.

Se den for dens nuancerede bidrag til WW2-filmgenren og for virkelig virkelig indlevende skuespil. Og så er den tilmed særdeles smuk. Trailerappetizer her:





Skriv en kommentar til Menige nazister og verdensbilleder i nedsmeltning