Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
fiona-apple

Popmusikeren der ikke ville passe ind


Fiona Apples musik kan bedst karakteriseres som en blanding af pop, jazz og alternativ rock med klaver som hovedingrediens i et fængende melodisk univers. Født i 1977 i New York får Apple kreativiteten ind med modermælken; moderen er sangerinde og faderen er skuepiller.  Som kun 19-årig debuterer den unge Fiona Apple med albummet “Tidal” i 1996, der sælger over 2,7 millioner eksemplarer. Mest kendt er hun for singlen “Criminal”, der stryger ind på hitlister verden over samme år.

Musikvideoen Criminal skabte stor debat i de amerikanske medier

Musikvideoen Criminal skabte stor debat i de amerikanske medier.

Spiseforstyrrelse og kontroversielle udtalelser

I 1997 udkommer musikvideoen til Criminal; en video hvori den undervægtige, letpåklædte teenagepige synger om at være “careless with a delicate man”. Videoen ville måske ikke løfte mange pegefingre i dag, men i sluthalvfemserne vækker videoen stor forargelse i USA. Bl.a. skriver magasinet New Yorker, at teenageren Apple i videoen mest af alt minder om en “underernæret Calvin Klein model”. Alligevel modtager den debatskabende sangerinde MTV-prisen for bedste nye kunster samme år. Under takketalen skaber Apple yderligere røre, da hun udtaler:

“Everybody out there that’s watching, everybody that’s watching this world, this world is bullshit and you shouldn’t model your life about what you think that we think is cool” 1

Apple selv ser ikke en grund til at undskylde sin udtalelse i et interview i Rolling Stone magasinet. Hun forklarer, at når hun har noget på hjerte, siger hun det ligeud.

When I won, I felt like a sellout. I felt that I deserved recognition but that the recognition I was getting was for the wrong reasons. […] not because of my talent, but instead because of the fact that somehow, with the help of my record company, and my makeup artist, my stylist and my press, I had successfully created the illusion that I was perfect and pretty and rich, and therefore living a higher quality of life” 2

 

Sceneskræk i New York

Fiona Apple er kendt for hendes alternative popmelodier. Her ses hun under en koncert i 2012 © Chad Batka/The New York Times

Fiona Apple er kendt for hendes alternative popmelodier. Her ses hun under en koncert i 2012 © Chad Batka/The New York Times

Apple udgiver sit andet album “When the Pawn..” i 1999. Albummet får ikke samme succes som debutalbummet, men alligevel blomstrer interessen omkring Apple. Et år senere giver hun koncert for 3000 fans i New York, der må se slukøret til, da sangerinden forlader scenen efter blot få numre pga. sceneskræk og dårlig lyd. Hun vender aldrig tilbage igen på scenen i New York, og koncerten aflyses.

I kløerne på Sony

Sangerindens trejde album, Extraordinary Machine, er længe undervejs. Oprindeligt skulle albummet være udgivet i 2003, men uoverensstemmelser med pladeselskabet Sony trækker ventetiden for ivrige fans. Det fører til det fansdrevet freefiona.com, der vil have sangerinden frarevet Sony konkrakten og albummet udgivet. I 2003 bliver albummet dog lækket ulovligt på internettet og breder sig hurtigt via fildeling. Extraordinary Machine udkommer først oprindeligt i 2005 og høster meget ros blandt musikanmeldere. Genremæssigt spiller den amerikanske sangerinde på flere skæve tangenter end tidligere. Lyrikken er skarp og ærlig, og melodierne fængende.

Mere moden Apple på seneste album

I 2012 udkommer Fiona Apples 4. og seneste album “The Idler Wheel…”. Igen kaster anmelderne roser fra sig.  Magasinet American Songwriter beskriver albummet som et åbent sår og tilføjer:

“The Idler Wheel isn’t always pretty, but it pulses with life, brutal and true.”3

Fiona Apple blev albumaktuel igen i 2012, hvor kærestesorger er et gennemgående tema.

Fiona Apple blev albumaktuel igen i 2012, hvor kærestesorger er et gennemgående tema.

Albummet er fyldt med Apples karakteristiske toner, der leger med yderpunkter på klaverets tangenter. Som på tidligere album gennemsyrer melankoli alle numre, men lyrikkens afspejler en mere moden sangerinde end tidligere.

Nedenfor er udvalgt musikvideoer fra Fiona Apples musikalske karriere. Skulle man være til eksperimenterende pop-jazz, kan alle Fiona Apples udgivelser varmt anbefales.

 

Criminal fra albummet Tidal (1996)

Paper Bag fra albummet When the Pawn.. (1999)

Every Single Night fra albummet The Idler Wheel.. (2012)

Jonathan fra albummet The Idler Wheel.. (2012)

 

Kilder: 
1: New Yorker
2: Rolling Stone 
3: American Songwriter 

 





Skriv en kommentar til Popmusikeren der ikke ville passe ind