Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
Sally_Mann_Body_Farm_BW_11 (660x518)

At fotografere dét, der er tilbage


Advarsel: Indlægget indeholder billeder som kan virke voldsomme.

Sort/hvid fotografier rammer mig lige i solar plexus – på den gode måde. Om de viser lig i forrådnelse gør ingen forskel. Uanset hvilken tematik den amerikanske fotograf Sally Mann har arbejdet med, kan hendes fotografier genkendes på den slående og smukke æstetik i sort/hvid, som præger langt de fleste af hendes fotografier. Særligt er hun berygtet for sine fotografier af sine børn i 1990’erne, som udfordrede publikums konventioner og kunstopfattelse, i det hun viste sine børn nøgne, poserende som voksne; ærlige og bare. I 2003 udkom hendes bog What Remains (Bulfinch), hvor motivet og atmosfæren ændres og bliver langt mere kontemplativ.

Sally_Mann_Body_Farm_BW_04 (630x493)

Fra bogens 2. del © Sally Mann

Sally Mann forholder sig i bogen What Remains til døden og dødeligheden i 5 forskellige dele. Hele bogen er gennemsyret af hendes hjerteknusende, enkle æstetik. Da familiens hund dør, stiller Sally Mann sig en form for eksistentialistiske spørgsmål – spørgsmål som allerede rørte på sig da hendes fader døde. I bogens første del har Mann kærligt, men også undersøgende, fotograferet hunden Eva’s jordiske rester. Disse bliver efterfulgt af fotografier fra en af de såkaldte body farms i USA; et retsmedicinsk anlæg, hvor kadaveres opløsning bliver fulgt og analyseret. Efterfølgende bliver man som læser introduceret til det nu tomme sted på familiens grund, hvor en undsluppen straffefange begik selvmord under en politijagt. Man bliver også introduceret til Antietam – stedet hvor den amerikanske borgerkrig havde sin første store kamp, som samtidig var krigens blodigste. Endeligt sluttes bogen af med en række closeup portrætter af Sally Manns nu voksne børn.

Sally_Mann_Antietam_04 (630x497)

Antietam. Fra 4. del af bogen © Sally Mann

 Især bogens 2. og 4. del fascinerer mig. I den 2. del smelter ligene og fotografierne nærmest sammen: Både lig og fotografier synes at gå i opløsning, og jeg splittes mellem foragt og nysgerrighed. I den 4. del bliver fotografierne tunge og dystre, næsten maleriske. Der er umiddelbart to veje at gå i læsningen af fotografierne: På den ene side er de detaljerede og håndgribelige, og de virker som et menneskes undersøgelse af forskellige aspekter af dødeligheden. På den anden side er de mystiske, tågede og næsten spøgelsesagtige, og lægger dermed op til en mere spirituel læsning.

Sally_Mann_Body_Farm_BW_07 (630x495)

Fra the Body Farm © Sally Mann

Sally_Mann_Body_Farm_BW_08 (630x497)

Fra the Body Farm © Sally Mann

Sally_Mann_Body_Farm_BW_06 (630x492)

Fra the Body Farm © Sally Mann

Bogen i sin helhed er fantastisk. Men det er de forskellige dele også. Jeg bliver inspireret til fordybelse; i billederne og historierne der gemmer sig i dem.

Jeg kan kun anbefale dig også at se dokumentaren, af samme navn som bogen, som hun sammen med instruktøren Steven Cantor har udarbejdet. I denne får du et utroligt spændende indblik i Manns kunstneriske praksis, hendes tanker og skabelsen af What Remains.

What Remains Movie





Skriv en kommentar til At fotografere dét, der er tilbage