Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
Lasse Blond Steichen Signatur

En uforglemmelig fotoudstilling


Det er absolutte mesterværker som får vægplads i Den Sorte Diamant på udstillingen ”Edward Steichen”, hvor Danmarks Nationale Fotomuseum viser værker af den nok mest indflydelsesrige og legendariske fotograf nogensinde.

”Steichen er først og fremmest interesseret i livet, mens kunst er en sekundær interesse for ham.” – skrev den store amerikanske digter Carl Sandburg engang om sin lige så berømte svoger.

Edward J. Steichen (1879-1973) var dog interesseret i kunst. Han ønskede, at fotografiet skulle anerkendes som kunstform. Og det lykkedes! I februar 2006 solgte Sotheby’s Auktionshus i New York, et originaltryk af hans ”The Pond – Moonlight” fra 1904 til den svimlende sum af $ 2,928.000. Et af de dyreste fotografier, der nogensinde er solgt (Du kan se et senere print på udstillingen).

Edward Steichen - Rodin

I 1901 rejste Edward Steichen til Paris, han ville være kunstner og fotografere “Store Mænd”. Den norske maler Fritz Thaulow introducerede Steichen for den store skulptør Auguste Rodin. Unge Steichen tog mod til sig og erklærede over for verdenskunstneren, at hans største ønske i livet var at portrættere Rodin. Skulptøren klappede Steichen på skulderen og sagde til Thaulow; “Ser du, Fritz, entusiasme lever stadig”. Edward Steichens foto af Rodin “Rodin – Le Penseur” (1902) regner mange for hans bedste. © Edward Steichen.

Jo, både prismæssigt og indholdsmæssigt kan Steichen følge med billedkunstens helt store. Steichen er en legende – og da Præsident Kennedy hang den højeste amerikanske civile orden (Presidential Medal of Freedom) om hans hals i 1963, havde Steichen for længst levendegjort den amerikanske drøm.

Steichen artist

Ikke uden ironi portrætterer Steichen sig selv med palet og pensel i hånden på et foto. Hans hjerte var længe splittet mellem maler- og fotokunsten. Umiddelbart efter 1. Verdenskrig en morgen i atelieret fandt han et maleri af et blomstermotiv, han længe selv havde forsøgt sig med. Det var hans gartner, der havde malet det. Steichen syntes det var fremragende, bedre end han selv kunne have gjort det. Samme dag brændte han alle sine malerier. Fotokunsten havde for ham sejret.”Self-portrait”, 1903, © Edward Steichen.

Den begavede indvandrerdreng

Mary Kemp Steichen holdt lille Eduard Jean tæt indtil sig, da hun ankom til USA fra Luxembourg i 1881. Ægtemanden Jean-Pierre var rejst til Chicago året i forvejen for at finde lykken, men det blev hans søn der skulle nyde godt af mulighedernes land. Eduard Jean Steichen fik ros i skolen for sine tegnekundskaber og moder Mary sørgede for, at der var penge nok til kunstskolen. Faktisk var Steichen så dygtig til at male, at han indtil afslutningen af 1. Verdenskrig vaklede imellem fotografiet og staffeliet (begge hans talenter blev kritikerroste på flere offentlige udstillinger). Da valget endelig var truffet, var der ingen vej tilbage. Det var fotokunsten, Steichen ville revolutionere.

Verdens dyreste portrætfotograf

Allerede i 1900 havde han mødt fotopioneren Alfred Stieglitz i New York. Sammen grundlagde de magasinet ”Camera Works”, som et kampskrift for fotokunst. Sammen med andre fotografer fremstillede de fotos, der lignede malerier, men Steichen ville mere. Han udviklede konstant sin kunstform. Stieglitz var kritisk, da Edward Steichen i 1923 blev chef for fotoafdelingen på Condé Nast-magasinerne Vogue og Vanity Fair. Ved siden af modefotografiet arbejde han som den højest betalte portrætfotograf i verden. Præsidenter, forfattere, skuespillere, rige og berømte flokkedes foran hans linse. I New York finere kredse var det ”in” at blive ”Steicheniseret”. Den Sorte Diamant viser et bredt udvalg fra denne periode.

Og Oscaren går til …

I 1941 blev Steichen indrulleret i den amerikanske hær, som den ældste mand i uniform. Nyudnævnt til Kaptajn blev han chef for Marinens Fotoafdeling i Stillehavet, hvor han befalede sin underordnede at rette kameralinsen mod de menige, fordi det var dem der skulle vinde krigen (ikke generalerne og admiralerne). I 1945 blev han belønnet med en Oscar for dokumentaren ”The Fighting Lady”. Og for mange ville det nok være karrierens højdepunkt, men Steichen havde mere film i rullen. Den Kolde Krig rasede, og nu skulle verdensfreden sikres!

steichen flower

Steichen var lysets mester. Som ung fotograferede han det samme motiv mere end tusinde gange, indtil han var tilfreds med gråtonerne. Her ses et eksempel på hans talent: Roserne fremstår med den rette belysning nærmest helt stoflige. “Heavy Roses. France, 1914.” © Edward Steichen.

Som Direktør for MoMA’s fotoafdeling arrangerede han i 1955 verdens mest succesfulde fotoudstilling nogensinde: ”The Family of Man”. 503 fotos fra 68 lande skulle overbevise de besøgende om, at de alle var del af en stor familie og ikke fjender, som visse politikerne fremstillede dem. Mere end 9 millioner så udstillingen, der rejste Kloden rundt (også Østblokken). Det er stadig den mest besøgte udstilling nogensinde.

Steichen Garbo

Den Sorte Diamants udstilling viser en række eksempler på Steichens portrætter af rige og berømte. Her ses hans ikoniske foto af Hollywood-divaen Greta Garbo fra 1928 til magasinet Vanity Fair. © Edward Steichen / Vanity Fair.

Skynd dig i Diamanten

Den Sorte Diamant leverer med ”Edward Steichen” en af de bedste fotoudstillinger, jeg har set længe. Udstillingen viser et bredt udsnit af fotos fra hele Steichens karriere og rummer også sjældent viste fotos f.eks. fra hans rejse til Mexico i 1938, farvefotos af hans elskede bærmispel-træ ved hjemmet i Connecticut og endda også sjældne privatfotos.

Udstillingen kan på det varmeste anbefales! Det er en enestående chance for at møde en af fotokunstens allerstørste.

”Edward Steichen” kan ses på Danmarks Nationale Fotomuseum i Den Sorte Diamant indtil d. 9. Februar 2013. Du kan se en dokumentar om Edward Steichen her.

Edward Steichen, ca 1960 /Philippe Halsman /sc

“When I first became interested in Photography, I thought it was the whole cheese. My idea was to have it recognized as one of the fine arts. Today I don’t give a hoot in Hell about that. The mission of Photography is to explain man to man and each man to himself.”- Edward Steichen. Her ses Steichen som kollegaen Philippe Halsman så ham. © Philippe Halsman.

 





Skriv en kommentar til En uforglemmelig fotoudstilling