Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
batman-begins-batman-49436_1600_1200

Nattens ridder


Med The Dark Knight Rises afslutter Christopher Nolan sin episke Batmantrilogi der tog sin begyndelse med Batman Begins fra 2005, efterfulgt af The Dark Knight fra 2008. Igennem disse tre film foretager Nolan en modig nyfortolkning af Batmanlegenden og øger samtidig kompleksitetsgraden væsentligt i forhold til tidligere filmatiseringer.

Den lange rejse

Overordnet betragtet er Nolans Batmantrilogi en klassisk dannelsesfortælling og rejse. Den unge Bruce Wayne overværer den brutale nedskydning af sine forældre og kæmper igennem sin opvækst som følg heraf med en stor skyld og skamfølelse, der udvikler sig til stor vrede og forbitrelse mod resten af verden. Han forlader derfor sin fødeby Gotham City, og drager til østen hvor han finder og bliver optaget i en hemmelig ninjaorden under ledelse af den mytiske Ra’s Al Ghul. Ordenen har som erklæret mål at skabe og genoprette harmoni og balance overalt i verden hvor kaos eller materiel grådighed har fået overtaget. Men før Bruce Wayne kan blive en del af denne orden, skal han først bringes i harmoni med sig selv. Han skal lære at styre og beherske sin vrede, og brugen den som et våben mod sine fjender, men for at dette kan lade sig gøre må han aflægge sin hidtidige identitet og blive noget andet: ” No, no, no. A vigilante is just a man lost in the scramble for his own gratification. He can be destroyed, or locked up. But if you make yourself more than just a man, if you devote yourself to an ideal, and if they can’t stop you, then you become something else entirely… A legend, Mr. Wayne.” Sådan lyder opskriften på hvordan Bruce Wayne kan overkomme vreden og fortvivlelsen over sine forældres død, og vende det til noget konstruktivt. Således forandret vender Bruce Wayne tilbage til Gotham City, der er ved at bryde sammen under presset fra en stadig voksende kriminalitet. I kampen mod denne ondskab skabes Batman, en legende der er meget mere en blot et menneske.

 

Det gode eller onde?

Batman Begins er udover sin klassiske dannelsesfortælling også en historie om mødet mellem øst og vest, om et dekadent vestligt samfund der støder sammen med østens hårde krav til disciplin, orden og harmoni. Og som sådan måske også en kommentar til den aktuelle verdenspolitiske situation.

The Dark Knight fra 2008 behandler en anden vinkel på Batmanproblematikken. For når man er blevet mere end et menneske, når man er en legende og dermed har hævdet sig op over, og sat sig udenfor normalt gældende regler, er man så stadigvæk på det godes side? Dette spørgsmål bliver ikke kun Batman/ Bruce Wayne, men også hele Gotham City, konfronteret med i skikkelse af den mystiske Joker. I lighed med Batman gemmer jokeren sig bag en maske, også han er opfyldt af en højere ide. Hvem er gal og normal? Hvor tynd er civilisationens fernis egentlig? Og kan man gøre det gode uden samtidig at styrke det onde?

Vor helt får overvundet jokeren, men kun ved som en anden Kristus, at påtage sig skylden for forbrydelser som andre har begået, og dermed sone den kollektive menneskelige skyld.

 

Jagten på en menneskelighed

Resultatet af den store kamp mod jokeren er at Batman må forsvinde, gå i eksil. Tilbage er Bruce Wayne i en endnu mere forkrøblet udgave end før. Men ondskaben kan aldrig besejres, højest overvindes for en tid. Så da ondskaben, i The Dark Knight Rises, endnu engang truer Gotham i form af den monstrøse Bane, må Batman rejse sig på ny. Det sker dog ikke uden et opgør med surrogat faren og butler Alfred, der igennem alle filmene har set med større og større bekymring på forvandlingen af Bruce Wayne til Batman og den medfølgende umenneskeliggørelse der er sket: ” the idea was to be a symbol…” sådan opfatter Bruce Wayne sin rolle som Batman. Men hvis man er et symbol, en legende, kan man så også samtidig være et menneske? Lys og mørk, nat og dag, dette har været det gennemgående tema i Nolans trilogi. Batman er en nattens ridder der lever i skyggerne, hans mission lykkes idet han bliver til et symbol, noget der er større end det enkelte menneske, et ideal, en tro. Men hvad gør dette ved mennesket bag Batman? Bruce Wayne var fra barnsben følelsesmæssigt ødelagt efter at havde været vidne til mordet på sine forældre. Hans rejse ud i verden fører til skabelsen af en ny identitet, men der komme ingen bearbejdelse af traumet og tabet af forældrene. I stedet opsluges den unge Bruce fuldstændig af sin nye rolle og af sit had. Men dermed forsvinder også hans menneskelighed, og netop derfor må Alfred sige fra, i et desperat forsøg på at redde mennesket Bruce fra karakteren Batman. Hvad Alfred ikke forstår, er at Batman i lighed med Jesus må genopstå for at bibringe menneskeheden fornyet håb og tro, og i denne proces finder også Bruce Wayne tilbage til sin menneskelighed og til kærligheden.

 

Den realistiske superhelt       

Mange har været utilfredse med afslutningen på The Dark Knight Rises. Den virker for påklistret og for Hollywoodagtigt. Men hvis man forstår Nolans Batmanfortolkning, som jeg nævnte indledningsvis, som en dannelsefortælling, så kan der kun være en udgang på historien. Efter at havde været alverdens prøvelser og lidelser igennem, kommer helten ud på den anden side, klogere og som et helt menneske. Man skal også huske på, at Batman er et eventyr, og nok kan skruen strammes, men eventyr ender jo som regel lykkeligt. Men også med bevidstheden om at nye eventyr venter og at ondskaben aldrig er definitivt besejret. For Christopher Nolan er Batmaneventyret i hvert fald slut for nu. Hvad Nolan har skabt, er et mesterværk af en trilogi, der som aldrig før bringer superhelten tættere på virkeligheden, faktisk nok så tæt som den nogensinde kommer.





Skriv en kommentar til Nattens ridder