Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
Francis Bacon Triptykon

Kunstneriske ego-trip


Udstillingen ”SELVPORTRÆT” på Louisiana viser 100 års kunstneriske egoer. Det er en chance for at lære kunstverdens mestre bedre at kende – og dig selv.

Der er portrætter der bider sig fast. Øjne der møder os og taler til os fra kanvassets 2D-verden. Nogle kunstnere lukker os ind, taler til os og omfavner os måske. Andre kunstnere gemmer sig bag selviscenesættelsen, staffagen og skaberiet – og vi må erkende, at vi aldrig kommer ind til personen: At mysteriet stadig lever. Med udstillingen ”SELVPORTRÆT” tager kunstmuseet Louisiana beskueren nænsomt i hånden, fører os igennem 100 års kunsthistorie og bringer os i øjenhøjde med kunstverdens udødelige.

Det er en fornem udstilling, der gør et uudsletteligt indtryk på stor som lille og tvinger os til at forholde os til vores eget selvbillede. Karakteristisk er det, at det første der møder beskueren på udstillingen er et enormt spejl.

Ægteparret Frida Kahlo og Diego Rivera forandrede mexicansk kunst.

Krukker og kreative genier

Mark Rothkos foruroligende selvportræt fra 1936 var et af de malerier, der gjorde størst indtryk på mig. Ja, faktisk har jeg måttet tage mit syn på Rothko op til revision. Rothko, der er kendt for sine abstrakte rektangulære farveflader, demonstrerer med selvportrættet, at han mestrer sin farvepalet. Samtidig er der noget urovækkende over hans tonede blå briller og stumpede venstrehånd. Rothko begik selvmord i 1970. Han havde slidt sig selv op.

Det er ikke hvem som helst Louisiana har samlet under samme tag i Sydfløjen. Her hænger kunstnere som Pablo Picasso, Henri Matisse, Emil Nolde, Frida Kahlo, Edvard Munch, Egon Schiele, Salvador Dalí, Juan Miró, Francis Bacon side om side med David Hockney, Jean-Michel Basquiat, Andy Warhol, Chuck Close, Martin Kippenberger, Gerhard Richter, Jeff Koons, Sam Taylor-Wood og Pipilotti Rist.

Der er plads til kunstneriske krukker som Giorgio de Chirico og kreative genier som Ellsworth Kelly, Lucas Samaras og Robert Mapplethorpe. I det hele taget imponerer samlingen af selvportrætter med dens bredde i medier, materiale og medier. Beskueren vil også blive introduceret for mindre kendte kunstnere og lysten til at udforske deres kunstneriske virke.

Prisværdig er Louisianas ophængning, den generelle formidling og sammensætning af udstillingen. Beskueren mærker hurtigt, hvilke selvportrætter og kunstnere, han foretrækker frem for andre: F.eks. virker Andy Warhols kæmpe selvportrætter overraskende ’over’fladiske sammenholdt med naboen Juan Mirós dybdegående selvportræt. Alligevel er mødet med dem begge og deres andre kolleger uforglemmeligt og uafrysteligt.

At god kunst har en lang produktionstid er den catalanske maler Juan Mirós selvportræt et eksempel på. Miró påbegyndte portrættet i 1937-38. Han var ikke tilfreds med det og lod det ligge hen. Endelig i februar 1960, da hans stil forlængst var anerkendt globalt, malede han de karakteristiske sorte streger over motivet: sådan, selvportrættet var fuldbragt.

– Kom af sted til Humlebæk alle I kunstinteresserede!

Udstillingen ”SELVPORTRÆT” kan ses på Louisiana indtil den 13. Januar 2013. 





Skriv en kommentar til Kunstneriske ego-trip