Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
Lærke Langballe - Simulator #3 - Ceramic

Kunst der tænder


Menuen står på tankevækkende kunst i keramisk særklasse, når Lunchmoney Gallery inviterer indenfor på “Mechanic Picnic”.

Normalt foregår en picnic al fresco; altså helt ideelt indtages medbragt mad ude i smukke landskabelige omgivelser. Lunchmoney Gallery flytter picnic’en indenfor i galleriet i Vestergade, Aarhus. I picnic-kurven er der ikke håndmadder, men derimod føde til hjernen. ”Mechanic Picnic” er en udflugt, du ikke må snyde dig selv for. Udstillingen kan ses indtil lørdag 27.10.12.

Keramik i særklasse

Det er kunstneren Anders Gydum, der har håndplukket værkerne til Lunchmoneys første gruppeudstilling af skulpturer. Værkerne spænder mellem det maskinelle og det organiske, og det er i det spændingsfelt, at beskueren får midlertidigt ophold. Her må man forholde sig til naturlige bløde former, skarpe maskinelle savtænder og spidse vindinger: Det er meget sanseligt, og man har lyst til at røre værkerne og tænde de mekaniske dimser på væggene.

Flere af kunstnerne har internationale udstillinger bag sig og mange års udforskning af keramikkens forunderlige verden, men særligt to af udstillingens kunstnere vækkede min interesse: Helene Callesen og Lærke Langballe.

Nogle af Helene Callesens værker, som “Organism #1″ ovenfor, er flere år gamle. Callesen har pakket ubrændt ler ind i plastik, hvor leret lever og udvikler sig, indtil plastikken gennemhulles. Det er værker, der tvinger beskueren til at forholde sig til livet og døden. Foto: Veronika Bach.

Kunsten trækker vejret

Helene Callesens organismer trækker i bogstaveligste forstand vejret. Callesen har pakket ler ind i plastic, hvor de ubrændte ler lever indtil dagen, hvor plastikken gennemhulles (det er sket for enkelte værker), udtørrer og stivner i fast form. Der er noget skrøbeligt, livgivende og eksistentielt over Callesens organismer. Beskueren må forholde sig til deres forgængelighed, og dermed døden. Køberen af et Callesen-værk råder over liv og død. Prikker han hul på plastikken, afbryder han en organisk proces, afkorter han et liv.

Der er noget foruroligende livagtigt over Lærke Langballes biomorfe keramik. Her ses værket “Almost Human”. Foto: Veronika Bach.

Lærke Langballes værker tiltrækker sig opmærksomhed ikke kun på grund af deres farver, men også fordi de beslaglægger beskuerens sanser. Man har lyst til at tænde for kontakterne og hører maskineriet spinde, snurre og bore. Det er Langballe der vinder på udstillingen ”Mechanic Picnic”, fordi hun demonstrerer en stor kunstnerisk bredde. Hendes skulpturer på væggene er uorganiske, maskinelle og maskuline i formen, men farvevalget gør dem feminine og dobbelttydige.

Værkerne på “Mechanic Picnic” tiltrækker og man fristes til at røre dem. Her er det Langballes “Fair Haired”, der med sin sensuelle form og æstetik leder tankerne hen på værker af den nyligt afdøde keramiske stormester Ken Price. Foto: Veronika Bach.

Galleriets betongulv er viet til hendes biomorfe skulpturer, der til fulde opfylder udstillingens præmis og i sig selv rummer spændingsfeltet mellem det artificielle og naturen.

Udstillingen ”Mechanic Picnic” kan ses på Lunchmoney Gallery, Vestergade 62, Aarhus, indtil lørdag d. 27.10.12. På udstillingen medvirker Louise Birch, Helene Callesen, Anders Gydum, Lærke Langballe, Marianne Nielsen og James Rigler.  





Skriv en kommentar til Kunst der tænder