Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
383e8a72ab97409c8954308b4f5a7818

Japanske krigsfortællinger som elektronisk opera


Selvom opera godt kan lugte lidt af smoking, pelsfrakker og perleøreringe, er dette klientel ikke det dominerende ved performance operaen War Sum Up. Med tunge samples og skiftende Manga-billeder punkterer teatergruppen Hotel Pro Forma den gængse forestilling om opera og inviterer et blandet publikum indenfor til uvant scenekunst.

War Sum Up handler om krig, der fortælles igennem tre personer: Soldaten, der har været i krig, og lider af post-traumatisk stress. Krigeren, der bliver dræbt i kamp, men hvis sjæl ikke kan finde hvile, og spionen der tages til fange af fjenden. Hun må finde sine kampteknikker på ny og forvandler sig til en superkvinde, før hun kan slippe fri af fjendes kløer.

Kvinden i gult, der rydder op efter krigens har hærget, ses her med de resterende skuespillere i baggrunden

Krig og karma

Klædt i karrygult og med en spilledåse i hånden åbner en kvindelig skuespiller stykket med sang: ”Når jeg er grusom mod et andet menneske, vil det uden tvivl vende sig imod mig selv”. Kvinden er krigens accelerator; det er hende, der sætter krigen i gang, men samtidig også hende der ved, at livet må gå videre trods krigens konstante buldren. Bag hende på et stillads står de resterende 11 skuespillere, der igennem hele stykket supplerer de skiftende fortællere som kor.

Mangategninger med ka-pow effekter

De tre fortællinger understøttes af et kæmpe lærred, der skifter imellem stærke farver, mørke og actionpacked mangategninger. Virkelige krigsbilleder dukker også op, men virker en smule usmagelige og river publikum ud af den fantasifulde og barske forestilling tilbage til virkelighedens bestialske historie. Mangategningernes mekaniske figurer spiller sammen med de underliggende maskinlyde, der står som kontrast til operaens smukke stemmer. Mennesket vs. maskinen trækkes som en rød tråd igennem hele stykket.

Mangategningerne er en del af det overordnede japanske tema. Der synges hele vejen igennem på japansk, mens en lille skærm over scenen oversætter de poetiske tekster til dansk.

Et close-up af Vibskovs kostumer. Her ses spionen, superkvinden fra sidste fortælling.

Vibskov klæder krigere i hvidt

Kostumerne, som er designet af Henrik Vibskov,  er på samme måde som mangategningerne en del af det japanskinspirerede tema. Kimonolignende kåber, store ærmer og skarpe snit henleder tankerne til de japanske geishaer. Denne stil blandes fint med den mere hårde og kolde side af kostumerne, der på samme tid synes som udrustninger med robotkarakter. Kostumerne er smukke i samspil, og de bidrager til en unik atmosfære, der skabers, når lyset falder på dem i forskellige toner.

Forestillingen skal opleves

Alt taget i betragtning er War Sum Up en flot visuel og spændende opera. Med de elektroniske beats, smukke lysinstallationer, spændende historie og 12 unikke sangere, er forestillingen anderledes, nytænkende og værd at opleve. Specielt når lys, sang, musik, kostumer og optræden går op i en højere enhed, som det ofte sker i War Sum Up, oplever man præcis det, man er kommet for. Dog må det siges at oplevelsen ikke fik mange tårer frem i øjnene, som det let kan ske, når opera blæser én omkuld, og War Sum Up kom derfor ikke helt ind under huden.

Hotel Pro Forma undersøger verden

”Performance art som en undersøgelse af verden”, er Hotel Pro Formas slogan. Dette virker ikke helt skævt efter at have oplevet War Sum Up.

Hotel Pro Forma er en international virksomhed med afsæt i Danmark, der ved hjælp af undersøgelser og studier skaber kunst omhandlende temaer som kulturer, krig, evolution og meget andet. De åbner et univers som fortolkes visuelt og auditivt gennem temaer, som er tilgængelige for alle. Det kan derfor anbefales at holde nøje øje med Hotel Pro Forma og deres værker.

War Sum Up  har afsluttet forestillingen i Aarhus og Odense men kommer til København den 11. + 12. november.

Skrevet af Anne Siig Nørregaard og Annette Langgaard





Skriv en kommentar til Japanske krigsfortællinger som elektronisk opera