Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
Breuer Sign (foto Anne Siig)

Trapholt udstiller toparkitekt


Det er med rette, at kunstmuseet Trapholt kalder Marcel Breuer en gigant i det 20. århundrede. Breuer har sat sit evigtgyldige præg på design- og arkitekturhistorien – det understreger Trapholt tydeligt med en ny udstilling om kæmpen.

Breuers indflydelse på moderne arkitektur og design er enorm, men også danske møbeldesigner har fundet inspiration hos deres ungarske kollega. Det er en ekstra og interessant vinkel som Trapholt har tilført udstillingen fra Vitra Design Museum. På fotoet ses Marcel Breuer foran St. Johns Abbey i Minnesota.

Den ungarskfødte Marcel Lajos Breuer (1902-1981) er nok en af de bedste elever som har varmet skolebænken på Staatliches Bauhaus i Weimar. Han gjorde sig bemærket for sin nyskabende tilgang til design – især møbeldesign – og blev allerede året efter sin afgangseksamen ansat som ”ung mester” og leder snedkerseminaret for Bauhaus i 1925: Første trin på vejen til international anerkendelse.

Cykelstyr forvandlet til design-ikon

Det var ikke kun diverse træsorter som Breuer forvandlede til moderne træmøbler cykelstyret på hans Adler-cykel gav ham idéen til den stol, der skulle pilotere hans ståplads i designhistorien Model B3 – bedre kendt som Wassily-stolen. Det bøjelige metalrør forvandlede Breuer til Wassily-stolen og andre behagelige stole, der helt i Bauhaus-ånden kunne spyttes ud på samlebånd, ud til menigmand til rimelige priser. Se det var demokratisk design, ifølge Breuer.

Udstillingen på Trapholt viser, at den unge Marcel Breuer helligede sig møbelarkitekturen på Bauhaus med ikoniske resultater – og som tysk topdesigner var han sikkert fortsat, hvis ikke nazisterne havde fået færten af hans jødiske afstamning.

Designer og stjernearkitekt

Marcel Breuer undslap i 1935 nazi-ørnens hvæssede klør og kom til London. Her blev han kompagnon til arkitekten F.R.S. Yorke, og Breuer tegnede huse i træ og sten – et markant stilbrud med Bauhaus-stilens stål og glas. Efter tre år i England hentede den tidligere stifter og rektor for Bauhaus, Walter Gropius, Breuer til USA. Fra 1938-47 underviste Marcel Breuer som professor på Havard håbefulde arkitekturstuderende, og hans tanker prægede eleverne – heriblandt Philip Johnson og I. M. Pei (begge senere modtagere af arkitekturens Nobelpris: Pritzker-prisen).

Model No. B3 (bedre kendt som Wassily-stolen) er kronjuvelen blandt Breuers mange designmøbler. Stolen kan ses i flere afskygninger på Trapholt bl.a. en tidlig udgave i metal og canvas, mens museumsgæsten får lov at sidde i en stol magen til den på billedet. Et stort plus ved udstillingen.

 

Med base og eget arkitektfirma i USA (og senere også den franske hovedstad) fik Marcel Breuer bestillinger på markant byggerier. Hovedværkerne UNESCOs hovedkvarter i Paris i 1953 og Whitney Museum of American Art i 1963 i New York, men også privatboliger og den storslåede St. John’s Abbey Church i 1961 i Minnesota. De mest nævneværdige af Breuers arkitekturperler har plads på udstillingen på Trapholt i form af miniature-modeller og plantegninger. De vidner alle om ungarerens visionære tanker om moderne arkitektur.

 

Marcel Breuers indsats som arkitekt bliver synlig ved hjælp af en række miniature modeller af hans vigtigste byggearbejder f.eks. Breuers eget hus i New Canaan, Connecticut fra 1947. Desuden er arkitekturdelen illustreret med en mængde spændende fotos. (Foto: Anne Siig)

 

Styrken ved Trapholt-udstillingen ”Marcel Breuer – en gigant i det 20. århundrede” er netop, at den går på to ben: Breuers design og Breuers arkitektur. Den interesserede besøgende føler, derfor at han/hun kommer hele vejen omkring giganten Breuer på den informative udstilling, der varmt kan anbefales.

”Marcel Breuer – en gigant i det 20. århundrede” kan ses på Trapholt fra d. 15. September 2011 til januar 2012. 

 





Skriv en kommentar til Trapholt udstiller toparkitekt