Forside Design Film og tv Foto Kunst Litteratur Lyd Oplev Rejser Scene
MiP

Magiske midnætter i Paris


ADVARSEL! Hvis du endnu ikke har set filmen ”Midnight in Paris”, så skal du ikke læse dette indlæg. Her bliver en væsentlig del af filmens handling afsløret…

…Og kan du alligevel ikke holde øjnene fra indlægget, så får du her en guide til, hvad du skal holde øje med i filmen.

Først lod han London være baggrundstæppe i thrilleren ”Match Point” (2005), herefter omfavnede han kærligt Spaniens kulturelle hovedstad, Barcelona, i komedien ”Vicky Christina Barcelona” (2008) og nu har den amerikanske stjerneinstruktør Woody Allen så rettet kameralinsen mod byernes by, Paris. Her lader han Owen Wilson og Rachel McAdams, der spillede sammen i ”Wedding Crashers” (2005), spille de to nyforlovede amerikanere på ferie i den franske hovedstad. Owen Wilson i rollen som den håbefulde forfatterspire Gil Pender, får sig dog sit livs overraskelse, da det Paris han kun kender igennem sine forfatterforbilleder pludselig fremstår lyslevende! Pender bliver afhentet i en veteran-limousine ved midnat og ført tilbage til 1920’ernes Paris.

I de brølende 1920’ere og senere i 1890’ernes ”La Belle Epoque”-Paris møder Gil Pender en række kunstnere og intellektuelle, som havde søgt tilflugt i Paris for at udfolde deres kunstneriske evner i datidens kulturelle mekka. Du bliver introduceret til disse kunstnere her, så du kan følge med i Allens filmiske namedropping.

 

Josephine Baker (1906-1975) var en amerikansk sort danser, der blev international berømt og berygtet, da hun på Folies-Bergères optrådte nøgen kun klædt i skørt af bananer. Denne optræden vakte forargelse og den franske avantgarde tog imod Baker med kyshånd. (I ”Midnight in Paris” danser hun for Gil og ægteparret Fitzgerald).

Djuna Barnes (1892-1982) var amerikansk forfatter og en nøglefigur blandt i 1920’ernes og 1930’ernes bohemer i Paris. Hun er især kendt for bogen ”Nightwood” (1936), hvor hun åbenlyst skildrer lesbiske problematikker. (I ”Midnight in Paris” danser Gil charleston med hende).

Juan Belmonte (1892-1962) var spansk tyrefægter fra Sevilla. Han regnes af flere aficionados, som den største tyrefægtere nogensinde. Han skabte moderne tyrefægtning, som den praktiseres i dag, hvor fokus ikke er på selve drabet, men i højere grad på tyrefægterens kunden med kappen og evne til at bygge tyren op inden drabet. Belmonte var frontfigur i 1920’erne, da forskellige kunstnere som Picasso og Hemingway begyndte at fatte interesse for tyrefægning. Hemingway, der var ven med Belmonte, skulle have udtalt, at han i hele sit liv kun havde mødt to genier ”Einstein og Juan Belmonte”.  Belmonte skød sig selv i 1962. (Belmonte ses i selskab med Hemingway i ”Midnight in Paris”).

Luis Buñuel (1900-1983) var en banebrydende spansk filminstruktør, der tilhørte kredsen af surrealister i Paris. Sammen med vennen Dalí skabte den surrealistiske film “Un Chien Andalou” (1928, da. Den Andalusiske Hund) med den ikoniske scene, hvor en kvinde får skåret sit øjenæble over med en ragekniv. Han skabte en række film, der vakte forargelse i datiden. I 1970’erne cementerede han sin status som en af filmhistoriens store instruktører med filmen “Le charme discret de la bourgeoisie” (1972, da. Borgerskabets diskrete charme) om en gruppe venner, der flere gange mødes i drømmeagtige sekvenser til middagsselskaber. Filmen modtog en Oscar. (I ”Midnight in Paris” møder Gil Buñuel i selskab med Man Ray og Dalí, og senere igen til det surrealistiske  bryllup).

Salvador Dalí (1904-1989) var en surrealistisk spansk maler fra Catalonien og regnes af mange som den største surrealist nogensinde. Hans Maleri ”La persistencia de la memoria” (1931) med de smeltede lommeure har fået nærmest en ikonisk status. Som person gjorde Dalí sig bemærket som excentriker og dandy med det karakteristiske overskæg inspireret af den spanske 1600-ts maler Velázquez. (I ”Midnight in Paris” spilles han overbevisende af Adrian Brody).

Edgar Degas (1834-1917) var en fransk maler og billedhugger, der i 1855 opgav jurastudiet til fordel for billedkunsten, som han studerede på École des Beaux-Arts i Paris. Degas udviklede et billedsprog som fremtrædende impressionist, og da synet begyndte at svigte ham skabte han skulpturer i stedet. (I ”Midnight in Paris” møder Gil ham, da Degas sammen med Gaugain støder til dværgen Toulouse-Lautrecs selskab).

T.S. Eliot (1888-1965) (Thomas Stearns Eliot) var en amerikansk-født engelsk digter og ledende modernist. Han blev født i St. Louis, Missouri, men blev i 1927 engelsk statsborger, royalist og katolik. Han var en anerkendt essayist og litterær kritiker i sin samtid, men det er som digter han huskes med værkerne ”Prufrock and Other Obeservations” (1917) og hans lyriske svendestykke ”The Waste Land” (1922, da. Ødemarken 1948) en collage af brudstykker i forskellige versemål om sammenbruddet af værdier efter første verdensskrig. Eliot fik Nobelprisen i Litteratur i 1948. (I ”Midnight in Paris” afhenter han Gil i limousine på det magiske mødested).

F. Scott Fitzgerald (1896-1940) og Zelda Fitzgerald (1900-1948). Et amerikansk forfatterægtepar, der er gået over i historien som personificeringerne af de brølende tyvere. Ægteparret levede et udsvævende og ødselt liv, men fandt begge tid til at skrive alligevel. Francis Scott indfangede om nogen tidsånden i sine romaner bl.a. ”Tender Is the Night” 1934 (da. Natten er blid, 1954) og i mesterværket ”The Great Gatsby” 1925 (da. Den Store Gatsby, 1948 og 2004). Sidstnævnte anses for at være en af de vigtigste amerikanske romaner i 1900-t. F. Scott Fitzgerald døde forgældet og alkoholiseret i 1940 og otte år senere omkom Zelda Fitzgerald, da anstalten, hvor hun siden starten af 1930’erne var blevet behandlet for skizofreni, nedbrændte. Hun oplevede succes med den delvist selvbiografiske roman ”Save Me the Waltz” (1932). ( I ”Midnight in Paris” møder Gil ægteparret Fitzgerald flere gange).

Paul Gauguin (1848-1903) var en fransk billedkunstner og billedhugger. Han arbejdede en årrække som forretningsmand, men blev i 1873 gift med danske Mette Gad og begyndte at male i sin fritid. I 1876 debuterede han som billedkunstner i Le Salon (Parisersalonen) og fik fine anmeldelser. Herefter opgav han karrieren i erhvervslivet for at hellige sig maleriet. I 1891 flyttede han til øen Tahiti, hvor han bosatte sig og især malede portrætter af de lokale polynesiske piger. Han regnes i dag som en af symbolismens hovedskikkelser, fordi han formåede at kombinere kristne symboler med de polynesiske motiver. (I ”Midnight in Paris” støder han sammen med Degas til Gil og Toulouse-Lautrecs selskab).

Ernest Hemingway (1899-1961) var en amerikansk forfatter og anses i dag som en af de største forfattere nogensinde, fordi han fornyede romankunsten med sin ordknappe skrivestil, som han havde hentet fra journalistikken. Hemingway deltog som frivillig i Røde Kors’ ambulancekorps 1. Verdenskrig. Hjemvendt til USA fulgte han sin litterære mentor Sherwood Andersons råd om at tage til Paris i 1921, som korrespondent for Toronto Star. Her blev han venner med F. Scott Fitzgerald og Gertrude Stein. Bogen ”A Movable Feast” (1964) (da. Der er ingen ende på Paris, 1964) handler om tiden i Paris. Macho-Hemingway fiskede, gik på storvildtjagt og var sand aficionado som skildrede tyrefægtning. Hovedværket ”The Old Man and the Sea” (1952) (da. Den gamle mand og havet, 1952) cementerede hans plads i verdenslitteraturkanonen og medvirkede til hans Nobelpris i Litteratur i 1954. Hemingway skød sig selv i 1961. (I ”Midnight in Paris” mød Gil Hemingway flere gange).

Man Ray (1890-1976) egl. Emmanuel Rudnitzky. Man Ray var maler og skulptør, men også pioner inden for fotokunst og fotografisk abstraktion. Blandt andet udsatte ikke fremkaldt film for sollys og forvandlede således sorte områder til hvide og omvendt. I 1921-1940 spillede han en væsentlig rolle i Paris’ dadaistiske og surrealistiske kunstnergrupper. Han betragtede sig selv som billedkunstner, men levede reelt af sin indkomst som eftertragtet mode- og portrætfotograf. (I ”Midnight in Paris” møder Gil ham i samme salon som Dalí opholder sig i). (På fotoet ovenfor ses Salvador Dalí t.v. og Man Ray t.h.)

Henri Matisse (1869-1954) var en fransk maler. Han regnes i dag som en af 1900-ts betydeligste billedkunstnere med hans sanselige farveglæde og med mantraet om, at hans billeder skulle være en ”fest for øjet”. (I ”Midnight in Paris” møder Gil ham i Gertrud Steins lejlighed, hvor hun forhandler om prisen på et Matisse-maleri).

Pablo Picasso (1881-1973) var en spansk billedkunstner og keramiker, der mere end nogen anden maler fik afgørende indflydelse på 1900-ts kunst. I 1904 flyttede Picasso til Paris, hvor han blev ven med den amerikanske forfatter Gertrude Stein og arbejdede med sit kunstneriske formsprog. Især iberiske oldtidsskulpturer og afrikanske ”primitive” skulpturer inspirerede ham og han efterstræbte udtrykket i maleriet ”Frøknerne fra Avignon” (1907), der blev startskuddet til den kubismen. Hovedværket er det store maleri ”Guernica” (1937) til verdensudstillingen i Paris, hvor Picasso protesterer og tyskernes bombning af den baskiske by Guernica. (I ”Midnight in Paris” møder Gil den spanske maler i Gertrude Steins lejlighed).

Cole Porter (1891-1964) var en amerikansk musicalkomponist og tekstforfatter, der havde succes med en række Broadway Musicals, hvori hans udødelige ørehængere indgår bl.a. ”Anything Goes”, ”I’ve Got You Under My Skin”, ”I Get a Kick Out of You” og ”Let’s Do It (Let’s Fall In Love)”. (Sidstnævnte fremfører han i ”Midnight in Paris” på flygelet, da Gil møder ham til festen ved Jean Cocteau).

Gertrude Stein (1874-1946) og Alice B. Toklas (1877-1967). Stein var en amerikanske forfatter, digter og kritiker, der havde læst psykologi under William James, men forsøgte forfattervejen og bosatte sig i Paris i 1903. Her blev hendes hjem mødested for den parisiske avantgarde og amerikanske digtere og forfattere bl.a. Ernest Hemingway, Sherwood Anderson, Thornton Wilder og Ezra Pound. Stein inspirerede en lang række forfattere med hendes litterære formeksperimenter og stream of consciousness-teknik. I 1907 mødte hun samleveren Alice B. Toklas, som hun levede sammen med til sin død. Toklas fungerede som Steins elsker, muse, kritiker og kok og blev udødeliggjort, da Stein skrev bogen ”The Autobiography of Alice B. Toklas” (1933) (da. Alice B. Toklas selvbiografi, 1982).  (I ”Midnight in Paris” opsøger Gil og Hemingway Gertrude Stein i hendes lejlighed – det er Alice B. Toklas, der lukker dem ind). (På fotoet ovenfor Gertrude Stein t.v. og Alice B. Toklas t.h.)

Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901) var en fransk maler, der især indfangede dekadencen i Paris natteliv om det så var på Moulin Rouge eller på byens bordeller.  Toulouse-Lautrec regnes for en af de største malere i tiden efter impressionismen. Toulouse-Lautrec var kun 1 meter og 50 cm høj. (I ”Midnight in Paris” møder Gil ham, da han overværer Can-Can i 1890’erne).





Skriv en kommentar til Magiske midnætter i Paris

2 kommentarer

  1. en fremragende gennemgang – af en magisk og vidunderlig
    Pariser hyldest. Woody A. is back in town

  2. TAK.